Veelgestelde vragen en antwoorden over Voorstroom, voor energiecollectieven.
Is Voorstroom geschikt voor SDE en postcoderoos?
Voorstroom staat in principe los van participatievorm of financieringsvorm. In Voorstroom zijn zowel SDE-projecten (subsidie Stimulering Duurzame Energieproductie) als postcoderoosprojecten ondergebracht. Ook hebben we een extra module ontwikkeld die het proces rondom de postcoderoosregeling ondersteunt.
Hoe voldoet Voorstroom aan de AVG, de privacywet?
Voorstroom neemt privacy erg serieus. De samenwerking op basis van de overeenkomst die wordt aangegaan brengt met zich mee dat het collectief persoonsgegevens van haar deelnemers zal verstrekken aan Voorstroom en/of deze gegevens zal invoeren in het account van het collectief binnen de applicaties van Voorstroom.
Het collectief is hiermee verwerkersverantwoordelijke voor de persoonsgegevens van haar deelnemers. In verband met de verstrekking van de persoonsgegevens zal tussen het collectief en Voorstroom een verwerkersovereenkomst worden gesloten, aansluitend op de privacyverklaring van Voorstroom.
Wat is de relatie van Voorstroom met Greenchoice?
Allereerst, goed om te weten: Voorstroom is en blijft een onafhankelijk platform en elk energiecollectief kan zich bij ons aansluiten. Greenchoice heeft met ons en enkele collectieven in een pilot het proces rondom de postcoderoosregeling in kaart gebracht en geoptimaliseerd. Collectieven die aangesloten waren bij Greenchoice konden hier kosteloos aan mee doen. De pilot was een succes en alle deelnemende energiecollectieven zijn afnemer geworden van onze software.
De huidige samenwerking met Greenchoice bestaat uit verdere doorontwikkeling van de (digitale) dienstverlening voor energiecollectieven.
Hoe is Voorstroom ontstaan?
Wij zijn begin 2016 gestart en voortgekomen vanuit Business Innovatie Centrum De Gasfabriek. In innovatiesessies rondom het thema duurzame energie is vastgesteld dat er behoefte is aan IT-ondersteuning voor energiecollectieven, in de verschillende fases van het initiatief. Dit is vervolgens getest bij verschillende bestaande lokale energiecollectieven. In samenwerking met deze en later andere collectieven verspreid over Nederland, is de software ontwikkeld en doorontwikkeld. Zie ook Missie en team.
Voor deelnemers
Veelgestelde vragen en antwoorden voor deelnemers van collectieven die werken met Voorstroom.
Kan ik als deelnemer inloggen op een laptop of desktop computer?
Nee. Deelnemers kunnen via de App (smartphone) hun participatie volgen. De App is beschikbaar voor deelnemers van collectieven die gebruikmaken van de App-module. Deelnemers ontvangen een uitnodiging voor de App vanuit het collectief. Zie ook de pagina Zo werkt het voor deelnemers.
Ik kan niet (meer) inloggen, wat nu?
Controleer eerst de inloggegevens. Het e-mailadres is de gebruikersnaam. Nog zonder succes? Gebruik dan de knop ‘Wachtwoord vergeten’ op het inlogscherm van de App. Na het invullen en versturen van het e-mailadres ontvang je een e-mail, met de mogelijkheid om een nieuw wachtwoord in te stellen.
Kunnen we met meerdere accounts inloggen voor dezelfde participatie?
Nee, dit kan niet. Wat wel kan: delen van accountgegevens en meerdere malen (gelijktijdig) inloggen.
Bij wie kan ik met mijn vragen terecht?
Deelnemer bij een energiecollectief dat met Voorstroom werkt? Het collectief is eerste aanspreekpunt in geval van vragen en kan de vrijwel alle vragen beantwoorden. Zij kunnen ons bovendien altijd benaderen als er onbeantwoorde vragen zijn.